неділя, 12 лютого 2017 р.

Леся Українка «Я любила вік лицарства» (Презентація книги)

      Ведуча. У кінці 19 ст. на початку 20 ст. в українську культуру прийшла плеяда жінок- інтелігенток, інтелектуалок,творчих і публічних постатей. Наталя Кобринська, Уляна Кравченко, Ольга Кобилянська, Любов Яновська, Леся Українка- найпомітніші  з-поміж них.

Можна з певністю сказати:такої унікальної натури,тонкої
Картинки по запросу Книга Л. Українки: я любила вік лицарстваі чистої душі, як у Лесі Українки, не часто можна зустріти серед відомих письменників.
Перед вами книга  Лесі Українки « Я любила вік лицарства…»
До видання включено вибрані вірші, поеми та драматичні твори видатної літераторки, без яких палітра української літератури
втратила б свої найяскравіші барви .
Розповіді учнів – учасників презентації про життя і творчість Лесі Українки.


1-ша учениця: Лариса Петрівна Косач( таким є справжнє ім’я Лесі Українки) походила з шляхетної  родини, де високо поціновувалися знання з різноманітних галузей людської думки, шанувалися мистецтва, одним словом, панувала висококультурна атмосфера.
1-й учень. Ще пан Петро Косач, батько Лариси Петрівни, був юристом,
громадським діячем; Ольга Косач- письменниця, знавець народних традицій; її рідний брат Михайло Драгоманов- відомий учений ,організатор демократичного руху. Родина підтримувала дружні відносини з І. Франком, М. Павликом, М. Лисенком, м. Старицьким, М. Заньковецькою, О. Кобилянською- товариство безсумнівно було вишуканим.
2-га учениця. Велика частина життя Лесі Українки повязана з Волинню,яку вона називала «рідним куточком».
Тут вона народилася 25 лютого 1871 року у м. Новограді Волинському.Тут відкрила чарівний світ природи, тут відчула себе Українкою.
2-й учень. Леся з  народження була обдарованою: в 4 роки навчилася читати, у 9-ть взялася до літературної творчості,у 13-ть почала публікуватись під своїм знаменитим псевдонімом, у 19-ть написала для молодших сестер підручник « стародавня історія східних народів».
3- тя учениця. Леся захоплювалась давниною. Пізніш зізнавалася:
У дитячі любі роки ,
Коли так душа бажала
Незвичайного, дивного,
Я любила вік лицарства
« Мрії»
3-й учень. Батьки всіляко заохочували духовний розвиток дітей, зокрема дбали про ознайомлення з народними традиціями. Так,улітку 1876 р. Ольга Петрівна ( мати) разом з Лесею та Михайлом відпочивали в селі Жаборинці, де Леся вперше почула розповіді про мавку.
З тих, хоч і дитячих , але сильних вражень пізніше народився
літературний шедевр- « Лісова пісня».
Учениця в ролі Мавки:
« Візьму собі твою співочу душу,
а серденько словами зачарую…
Я цілуватиму вустонька гожі,
щоб загорілись,
щоб зашарілись,
наче ті квітоньки з дикої рожі !»
Я буду вабити очі блакитні,
хай  вони грають,
хай вони сяють,
хай розсипають вони самоцвітні!
( Раптом сплескує руками)
Та чим же я принаджу любі очі!
Я ж досі не заквітчана!
1-й учень. А тепер інший біографічний акорд:
в дитинстві в Лесі була ще одна пристрасть- фортепіано,яке їй 5-річній подарували батьки.
До свого улюбленого інструмента Леся Українка елегійно зверталася :
Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені !
З тобою, звикла я ділитися
журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
( « До мого фортепіано» )
1- ша учениця. Що ж змусило авторку цих рядків розстатися з «давнім другом ?»- Хвороба: багато років Леся Українка слабувала на туберкульоз. Тож їй було дано багато талантів і здібностей , а ось здоров’я … катма.
Хвора тілом, але міцна духом жінка, вона сприймала свою хворобу як  випробування, що загартовує характер.
« Хто вам сказав, що я слабка,
що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука
Чи пісня й думка кволі ?-
так  охарактеризувала себе і своє слово у вірші « Хто вам сказав, що я слабка…».
2-й учень. Доля відміряла Лесі Українці всього- на- всього 42 роки. Це були насичені, яскраві, повноцінні роки : творила, працювала як науковець, перекладач, літературний критик,             публіцист, долучалася  до громадських справ, зрештою, кохала, вийшла заміж- її чоловік був музикознавець- фольклорист Климент Квітка.
2-га учениця. Вона багато подорожувала. Крим,Італія, Болгарія, Греція, Литва. Авмтрія, Швейцарія, Єгипет,Грузія.
3-тя учениця.Під час таких подорожей вона писала…
                       Мов зачарований стоїть
        Бахчисарай
                       Шле місяць з неба промені
        злотисті,
                       Блищать, мов срібні , білі стіни
        в місті ,
                       Спить ціле місто, мов заклятий край .
       ( « Бахчисарай»)
       Із  « Кримських спогадів».
1-ша учениця. А ось пейзаж із поезії « Дим», написаної у Сан- Ремо:
                 І я дивилась на ті бездомні
                 села  італьянські
                ( Вогню й малого для « поленти»
                 На рижові поля , страшні досить ),                       різалії…»                                                                                           1- й учень. Або, приміром, Єгипетська тематика:
           Плакати довго Єгипет не вміє.
          Умив свої пальми
          Руно зелене та буйне ланів
          понадпільських  скропив…
                      ( « Таємний дар»)
2-га учениця. Проте чужі країни, їхні небачені красоти і дива, не затьмарили головного чуття- любові до рідної землі.
Лесю дуже тягнуло на Волинь, але тамтешній клімат при її хворобі  був непідходящий. А в поезії « Вечірня  година», сказано:
                      Ой чи так красно в якій
                       країні,
                       Як тут, на нашій рідній
                       Волині!
2-й учень. У 1897 р., перебуваючи  в Криму, Леся Українка і Сергій Мержинський  піднялися на гору Ай- Петрі. Їхнім очам відкрився понурий пейзаж. В поезії « Уривки з листа»  поетеса описує:
          Крейда, пісок, червонясте
                    Та сіре каміння
     Скрізь понад шляхом нависло,
     неплідне  та голе…
3-й учень. І дуже вразила Лесю Українку квітка- гірський едельвейс: горда і життєствердна сила, що здолала камінь, краса, що осяяла пустку.
Таким є художнє слово Л. Українки – як  ломикамінь .
Хоча широке визнання до поетеси прийшло ще за життя. Та було й інше: цензура в царській Росії переслідувала її поезії, статті, книжки.
1-ша учениця. Творчість Л. Українки , власне, не забороняли в радянські часи. Однак не дозволяли  всю - приміром крамольною вважалася драматична поема « Бояриня».
Так на кожний випадок цитувалися знамениті рядки з поезії:
«Contra spem spero!» :
             Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
             Серед лиха співати пісні,
             Без надії таки сподіватись,
            Жити хочу!Геть думи сумні!
1-й учень. У поетичному  набутку Л. Українки є низка творів, присвячених Сергію Мержинському. Цю людину вона кохала… Однак С. Мержинський тяжко хворів. Леся дбала про нього, як могла. А біль і тривогу гамувала у творах.
2-га учениця.
     Уста говорять:» він навіки згинув!»
    А серце каже: « Ні він не покинув.»
    Ти чуєш, як бринить струна якась
    тремтяча?
    Тремтить, бринить, немов сльоза
    гаряча,
    Тут в глибині, і бється враз зі мною:
   « Я тут, я завжди тут,
    Я все з тобою!»
2-й учень. Головним героєм поеми « Давня  казка» є митець, що
мав « талан до віршів, не позичений , а власний.» Такому обранцю долі під силу пробудити гідність у зневіреному народі, збунтувати його проти несправедливості:
                      Проти діла соромного
                      Виступає слово праве-
                      Ой страшне оте змагання,-
                      Хоч воно і не криваве!
Ведуча. « Проти діла соромного» і нині  звучить слово Лесі Українки. Як гірський едельвейс, воно пробиває камінь національної байдужості, неуцтва, духовної ліні і сірості - і дарує свій осяйний квіт тому, хто годен його дістати з вершини. 

Немає коментарів:

Дописати коментар