Ведуча. У кінці 19 ст. на початку 20 ст. в українську
культуру прийшла плеяда жінок- інтелігенток,
інтелектуалок,творчих і публічних постатей. Наталя Кобринська, Уляна Кравченко, Ольга
Кобилянська, Любов Яновська, Леся Українка- найпомітніші з-поміж них.
Можна з певністю
сказати:такої унікальної натури,тонкої
Перед вами
книга Лесі Українки « Я любила вік лицарства…»
До видання включено
вибрані вірші, поеми та драматичні твори видатної літераторки, без
яких палітра української літератури
втратила б свої
найяскравіші барви .
Розповіді учнів – учасників презентації про життя і
творчість Лесі Українки.
1-ша учениця: Лариса Петрівна Косач( таким
є справжнє ім’я Лесі Українки) походила з шляхетної родини, де високо поціновувалися знання з
різноманітних галузей людської думки, шанувалися мистецтва, одним словом,
панувала висококультурна атмосфера.
1-й учень. Ще пан Петро Косач,
батько Лариси Петрівни, був юристом,
громадським діячем;
Ольга Косач- письменниця, знавець народних традицій; її рідний брат Михайло
Драгоманов- відомий учений ,організатор демократичного руху. Родина
підтримувала дружні відносини з І. Франком, М. Павликом, М. Лисенком, м.
Старицьким, М. Заньковецькою, О. Кобилянською- товариство безсумнівно було
вишуканим.
2-га учениця. Велика частина
життя Лесі Українки пов’язана з Волинню,яку вона називала «рідним куточком».
Тут вона народилася
25 лютого 1871 року у м. Новограді Волинському.Тут відкрила чарівний світ
природи, тут відчула себе Українкою.
2-й учень. Леся з народження була обдарованою: в 4 роки
навчилася читати, у 9-ть взялася до літературної творчості,у 13-ть почала
публікуватись під своїм знаменитим псевдонімом, у 19-ть написала для молодших
сестер підручник « стародавня історія східних народів».
3- тя учениця.
Леся
захоплювалась давниною. Пізніш зізнавалася:
У дитячі любі роки ,
Коли так душа бажала
Незвичайного, дивного,
Я любила вік лицарства
« Мрії»
3-й учень. Батьки всіляко
заохочували духовний розвиток дітей, зокрема дбали про ознайомлення з народними
традиціями. Так,улітку 1876 р. Ольга Петрівна ( мати) разом з Лесею та Михайлом
відпочивали в селі Жаборинці, де Леся вперше почула розповіді
про мавку.
З тих, хоч і дитячих , але
сильних вражень пізніше народився
літературний шедевр-
« Лісова пісня».
Учениця в ролі Мавки:
« Візьму собі твою співочу
душу,
а серденько словами зачарую…
Я цілуватиму вустонька гожі,
щоб загорілись,
щоб зашарілись,
наче ті квітоньки з дикої
рожі !»
Я буду вабити очі блакитні,
хай вони грають,
хай вони сяють,
хай розсипають вони
самоцвітні!
( Раптом сплескує руками)
Та чим же я принаджу любі
очі!
Я ж досі не заквітчана!
1-й учень. А тепер інший
біографічний акорд:
в дитинстві в Лесі
була ще одна пристрасть- фортепіано,яке їй 5-річній подарували батьки.
До свого улюбленого
інструмента Леся Українка елегійно зверталася :
Мій давній друже! мушу я з
тобою
Розстатися надовго… Жаль
мені !
З тобою, звикла я ділитися
журбою,
Вповідувать думки веселі і
сумні.
( « До мого фортепіано» )
1- ша учениця.
Що
ж змусило авторку цих рядків розстатися з «давнім другом ?»- Хвороба: багато
років Леся Українка слабувала на туберкульоз. Тож їй було дано багато талантів
і здібностей , а ось здоров’я … катма.
Хвора
тілом, але міцна духом жінка, вона сприймала свою хворобу як випробування, що загартовує характер.
« Хто
вам сказав, що я слабка,
що я
корюся долі?
Хіба
тремтить моя рука
Чи
пісня й думка кволі ?-
так охарактеризувала себе і своє слово у вірші «
Хто вам сказав, що я слабка…».
2-й учень. Доля відміряла Лесі Українці
всього- на- всього 42 роки. Це були насичені, яскраві, повноцінні роки :
творила, працювала як науковець, перекладач, літературний критик, публіцист, долучалася до громадських справ, зрештою, кохала, вийшла
заміж- її чоловік був музикознавець- фольклорист Климент Квітка.
2-га учениця.
Вона
багато подорожувала. Крим,Італія, Болгарія, Греція, Литва. Авмтрія, Швейцарія,
Єгипет,Грузія.
3-тя учениця.Під час таких
подорожей вона писала…
Мов зачарований стоїть
Бахчисарай
Шле місяць з неба промені
злотисті,
Блищать, мов срібні , білі
стіни
в місті ,
Спить ціле місто, мов заклятий край .
( « Бахчисарай»)
Із « Кримських спогадів».
1-ша учениця.
А
ось пейзаж із поезії « Дим», написаної у Сан- Ремо:
І я дивилась на ті бездомні
села італьянські
( Вогню й малого для «
поленти»
На рижові поля , страшні
досить ),
різалії…»
1- й учень. Або, приміром, Єгипетська
тематика:
Плакати довго Єгипет не
вміє.
Умив свої пальми
Руно зелене та буйне ланів
понадпільських скропив…
( « Таємний дар»)
2-га учениця. Проте чужі країни, їхні
небачені красоти і дива, не затьмарили головного чуття- любові до рідної землі.
Лесю дуже тягнуло на
Волинь, але тамтешній клімат при її хворобі
був непідходящий. А в поезії « Вечірня
година», сказано:
Ой чи так красно в якій
країні,
Як тут, на нашій рідній
Волині!
2-й учень. У 1897 р.,
перебуваючи в Криму, Леся Українка і
Сергій Мержинський піднялися на гору Ай-
Петрі. Їхнім очам відкрився понурий пейзаж. В поезії « Уривки з листа» поетеса описує:
Крейда, пісок, червонясте
Та сіре каміння
Скрізь понад шляхом нависло,
неплідне
та голе…
3-й учень. І дуже вразила Лесю
Українку квітка- гірський едельвейс: горда і життєствердна сила, що здолала
камінь, краса, що осяяла пустку.
Таким є художнє
слово Л. Українки – як ломикамінь .
Хоча широке визнання
до поетеси прийшло ще за життя. Та було й інше: цензура в царській Росії
переслідувала її поезії, статті, книжки.
1-ша учениця.
Творчість
Л. Українки , власне, не забороняли в радянські часи. Однак не дозволяли всю - приміром крамольною
вважалася драматична поема « Бояриня».
Так на кожний випадок
цитувалися знамениті рядки з поезії:
«Contra spem spero!» :
Ні, я хочу крізь сльози
сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу!Геть думи сумні!
1-й учень. У поетичному набутку Л. Українки є низка творів,
присвячених Сергію Мержинському. Цю людину вона кохала… Однак С. Мержинський тяжко
хворів. Леся дбала про нього, як могла. А біль і тривогу гамувала у творах.
2-га учениця.
Уста говорять:» він навіки згинув!»
А серце каже: « Ні він не покинув.»
Ти чуєш, як бринить струна якась
тремтяча?
Тремтить, бринить, немов сльоза
гаряча,
Тут в глибині, і б’ється враз зі мною:
« Я тут, я завжди тут,
Я все з тобою!»
2-й учень. Головним героєм
поеми « Давня казка» є митець, що
мав « талан до
віршів, не позичений , а власний.» Такому обранцю долі під силу пробудити
гідність у зневіреному народі, збунтувати його проти несправедливості:
Проти діла соромного
Виступає слово праве-
Ой страшне оте змагання,-
Хоч воно і не криваве!
Ведуча. « Проти діла соромного» і нині звучить слово Лесі Українки. Як гірський
едельвейс, воно пробиває камінь національної байдужості, неуцтва, духовної ліні
і сірості - і дарує свій осяйний квіт тому, хто годен його дістати з вершини.
Немає коментарів:
Дописати коментар