Мета заняття — допомогти учням 9 класу усвідомити життєву
необхідність оволодіння основами інформаційної культури, що підготує їх до
будь-якого виду пізнавальної діяльності, забезпечить здатність жити в
інформаційному суспільстві. Школярі повинні вміти використовувати знання,
здобуті з різних джерел інформації, оформляти їх та представляти у вигляді
твору, реферату, доповіді, короткого повідомлення, складеного плану матеріалу
тощо. Завдання бібліотекаря— сформувати в учнів переконання, що інформаційний
ресурс є реальною цінністю тільки тоді, коли зберігання та доступ до інформації
організовані найбільш ефективним способом.
Один із сучасних підходів до керівництва читацькою діяльністю учнів є
методично правильно організовані бібліотечні уроки.
Організаційно-методична схема уроку.
Орієнтовний варіант вступного слова бібліотекаря. У час небувалого злету науково-технічного прогресу книга продовжує
відкривати перед нами небачені обрії, розгортає незвідані сторінки історії,
допомагає осягати науку, долучає до прекрасного, підказує вихід зі складної
життєвої ситуації та залишається одним із головних джерел інформації. Щоб бути
сучасною, освіченою людиною, необхідно вміти користуватися не лише ресурсами
Інтернету, а й багато читати та орієнтуватися в книжковому інформаційному
просторі. Що ми розуміємо під словом «інформація»? Ми оточені інформацією
завжди: коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимося телевізор, спілкуємося
між собою. Необхідність висловлювати й передавати інформацію привела до появи
мови, писемності, мистецтва, книгодрукування, телебачення, обчислювальної
техніки. Технічний прогрес приніс нові засоби комунікації, а разом з ними і
нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше —
періодичні друковані видання, потім — телеграф, радіо, телебачення і, нарешті,
Інтернет.
Цікавою та корисною для учнів-підлітків буде інформація про історію
виникнення книги. Бібліотекар, учитель або учень-старшокласник повідомить, що
сторінками найдавніших книг ставали камені, стіни печер, щити воїнів. Згодом
люди винайшли перші абетки, почали писати на глиняних табличках, які потім
сушили й випалювали на вогні, але такі книги були важкими й незручними. Згодом
люди навчилися робити книги з козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку
зробили в II ст. до н.е. в Малій Азії, у стародавньому місті Пергамі,
тому такий папір стали називати пергаментом. Однак такі книжки були занадто
дорогими, адже на виготовлення одного примірника потрібні були шкури цілої
череди телят. Люди весь час шукали дешевші й простіші матеріали для виготовлення
книг.
У далекій Африці на берегах повноводних річок простягнулися нескінченні
зарості болотяної рослини
— папірусу, який використовували в
будівництві. Якось один чоловік лагодив хату, розрізав стеблину папірусу, витяг
волокнисту серцевину, а через деякий час помітив, що волокна перетворилися на
сухі вузенькі смужки. Ще більшим було його здивування, коли він переконався,
що вони добре вбирають фарбу. Відтоді з'явилися книги, а саме — сувої з
папірусу. Писати на них було дуже зручно, але через кілька років такі «книги»
розсипалися.
За часів Київської Русі книга була у великій пошані. Потреба в книгах
сприяла виникненню своєрідної галузі ремесла, до якої було залучено багато людей.
Крім книгопереписувачів і палітурників, над книгою трудилися редактори,
перекладачі, художники, майстри пергаменту, ювеліри. В оформленні староруської
книги широко використовували декоративний елемент — в'язь. Це специфічний вид
написання літер, коли назва або слово відігравали роль орнаменту, їх писали
червоною фарбою, а в престижних виданнях
— золотом. Тому й нині вживають вираз «з червоного рядка». Усі рукописні
книги «одягалися» в оправи для захисту й надання ошатного вигляду. Для
виготовлення оправи використовувалися добре висушені й оброблені дошки, їх
покривали шкірою, а подекуди й коштовними тканинами, металевими прикрасами.
Обов'язковим елементом були орнаментовані застібки, відлиті з бронзи. Відтак
книга була схожа на коштовну річ або ювелірний виріб. Книга на Русі, як і в
усій середньовічній Європі, коштувала досить дорого. Як свідчать візантійські
джерела, за одну книгу в XI-XIII ст.
можна було купити великий міський будинок або 12 га землі. Волинський князь
Володимир Василькович придбав для спорудженої в м. Любомлі церкви молитовник за
8 гривен кун. Цих грошей вистачило б для купівлі отари овець. За підрахунками
вчених, книжковий фонд Київської Русі складав щонайменше 130 тис. томів.
Зразками високого книжного письма є «Ізборники» (1073, 1076 рр.), «Остромирове
Євангеліє», «Радзивилівський літопис» та ін. Рукописні книги стали цінним
надбанням нашої культури.
Під час проведення бібліотечного уроку раціональним організаційним
прийомом є бібліотечна орієнтація, яка передбачає оглядову екскурсію
бібліотекою та стислу лекцію про історію виникнення бібліотек й основ
інформаційного пошуку для юних читачів. Традиційне навчання учнів користуванню
бібліотекою обмежується наданням інформації про фізичне розміщення фондів і
довідково-бібліографічного апарату, про існуючу в бібліотеці систему
обслуговування.
Орієнтовний матеріал для короткого повідомлення.
Слово «бібліотека» має грецьке походження, «бібліо» — книга, «тека» —
зберігання. Отже, бібліотека — установа, культурно-освітній заклад, де
зберігаються і видаються читачам книги, журнали та інші видання, а також
здійснюється популяризація і пропаганда літературних творів.
Давні бібліотеки мають свою історію. Наприклад, бібліотека багдадського
халіфа Везір-ал-Сахіда нараховувала
близько 100 тисяч книжок. Більшу частину життя він провів у військових походах,
і за ним завжди пересувався караван із книгами. Цікаво, що верблюди йшли
відповідно до порядку розташування літер в алфавіті, що, безперечно,
полегшувало пошук необхідних книг. Це був своєрідний каталог.
У давньому Єгипті бібліотеки називали «аптеками душі», «притулком
мудрості», «домом життя». Користувалися ними лише заможні люди, фараони й
жерці храмів.
Бібліотека царя Ашшурбанапала (668-629 рр. до н.е.) була першою у світі
систематично укладеною. В ній зберігалися сотні глиняних книг, які були
розміщені відповідно до галузей знань.
У період Київської Русі при монастирях та церквах створювалися
книгозбірні. Так, за часів князювання Ярослава Мудрого у 1037 р. була
заснована перша й найбільша бібліотека при Софії Київській. Однак після
захоплення Києва ханом Батиєм у 1240 році вона безслідно зникла. Любителями
книг вважалися Ярослав Мудрий та його син Святослав. У «Повісті минулих літ»
читаємо, що «любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень, і вночі. І зібрав
скорописців багато, і перекладали вони з грецької на слов'янське письмо. Написали
вони книг велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами
глибокої мудрості.» Київський князь Миколай Святоша витрачав дуже багато коштів
на книги та дарував їх Печерському монастирю. Великим книжником літописи
називають волинського князя Володимира Васильковича (XIII ст.). Багато книг мав один із учнів Феодосія Печерського — Григорій.
Бібліотекареві або вчителю необхідно акцентувати увагу школярів на
висловлюваннях про книгу, а також виразно прочитати вірші про книгу. Так,
народна мудрість каже: «Книга — джерело життя», «Книга вчить, як на світі
жить», «З книгою жити — з добром дружити», «Розум без книги, що птах без крил»,
«Кому книга — розвага, а кому — навчання», «Книгу читають не очима, а
розумом».
Висловлювання видатних людей про книгу засвідчують її неоціненне значення
для розвитку людства. «Якщо пошукаєш у книгах мудрості уважно, то знайдеш
велику користь для душі своєї», — стверджував Нестор-літописець.
В. Сухомлинський у своїх працях обстоював значення літератури, і зокрема
художньої, для формування підростаючого покоління. Саме художня література,
вважав він, і насамперед національна, несе в собі великий естетично-художній
потенціал і саме через неї досягається мета духовного виховання та соціалізація
дитини. Про значення книги в навчанні та вихованні він говорив: «Однією із
істин є безмежна віра у виховну роль книжки. Школа — це насамперед книжка.
Виховання передусім словом — книжка, живі людські стосунки. Розумна, натхненна
книжка нерідко вирішує долю людини».
Про книгу пише Д. Павличко:
У книги люди, наче бджоли в соти,
Знесли духовний, чародійний мед.
Сліпцеві очі ним потри, і вмить
Побачить сонце й голубі висоти,
Відчує мислі найстрімкіший лет,
Збагне людські страждання і турботи;
Поможе іншим темряву збороти,
Рвучи з очей пов'язку чорних лент.
Благословенна та ясна година,
Коли буквар до рук бере дитина,
Коли читає «Кобзаря» юнак,
Коли Франка «огромнії сонети»
Підносять дух, коли говорять Гете,
Шекспір, Міцкевич, Лєрмонтов, Бальзак.
Пізнавальною для учнів буде інформація з рубрики «Це цікаво».
• Вчені підрахували, що в 1600 р.
побачили світ всього 6078 видань. Протягом наступного століття їх кількість
зросла удвічі, ще через століття — на 40 % (у 1800 р. — 18646). Уже в XIX
ст. число надрукованих книг збільшилося майже вдесятеро.
• Кількість книг, яку може
прочитати людина за все життя, не перевищує 6-8 тисяч, якщо читати щоденно по
50 сторінок.
• Найбільшою у світі книгою
вважається «Супер-книга», видана в Денвері (штат Колорадо, США) в 1976 р.. Їїрозміри
— 2,74 на 3,07 м, вага — 252,6 кг. У книзі - 300 сторінок.
• Найменша книга «Мурахи»
надрукована у 1980 р. в Японії. Її розміри — 1,4 на 1,4 см.
• У політехнічному музеї в Москві
зберігається унікальна книга поезій Т. Шевченка. її створив український
умілець Микола Сядристий. У книзі 12 сторінок, площа кожної — 0,6 кв. мм. Вона
зшита павутинкою, обкладинка — з пелюсток безсмертника, під мікроскопом можна
прочитати і самі тексти.
• Один компакт-диск вміщує 250
тис. сторінок тексту. На компакт-дисках площею близько 4 м можна вмістити
тексти всіх книжок світу. Нині пристрій розміром із ніготь людської руки може
зберігати інформацію, рівну за обсягом 100 книгам по 500 сторінок кожна.
Урок завершується оголошенням конкурсу творчих робіт на одну з тем:
«Книга у моєму житті», «Улюблена книга зі мною завжди».
Немає коментарів:
Дописати коментар